2013. szeptember 10., kedd

Kindler József - Ladó László - Susánszky János MTA doktorok

2023-ban 70 éves lenne
az Ipari Üzemgazdaságtan Tanszék! 

Oktatási intézményekben az oktatási egységeket Tanszéknek hívják. Vannak, un. egy tárgyas szervezeti egységek, amelyek a tárgyról kapják a nevüket, ilyenek: Fizika Tanszék, Matematika Tanszék, Magyar Tanszék stb. Vannak több tárgyas tanszékek, ilyen esetben a tudományos diszciplínáról kapják a tanszékek a nevüket.
A hallgatók ez utóbbi esetben gyakran nem a tanszék nevén, hanem a professzoruk nevén beszélnek a
Simonyiról nevezik a tanszékét. Vagy itt van Pungor Ernő akadémikus, iskolateremtő. A közbeszédben, tanszék gyakran a tanszéken oktató kiváló professzor nevéről kapja a nevét. Az is előfordul, hogy nem is Ő a kinevezett tanszékvezető. Előfordul, hogy az igazinál, a formálisnál keresik a nem igazit, az informálist. A kereső, a keresett, sőt akinél keresik annál sem előnyős ez a szituáció, valamit elárul a tanszékről is. A szereplők a helyzetet különféle módon dolgozzák fel.

Ladó László
Így van ez 30- 40 év távlatában ma is. Akik ismerték Ladó professzort, ma is így beszélnek az utód tanszékről, a „Ladótanszék”.Ezért is van, hogy az újak, sokszor “a múltat végképp eltörölni” szellemében járnak el!

A Tanszék munkássága, és fejlődésének jellegzetes szakai, oktatói az alábbiak:
•A tanszék megalapítása 1953-ban
•A 60-as évek, prosperitás és diverzifikáció
•A szervező specialistaképzés megvalósítása
•A mérnök menedzserképzésre való felkészülés

A tanszék megalapítása

Harsányi 
István
1949-ben évben létrejött a Budapesti Műszaki Egyetemen a Gépészmérnöki karból kivált Villamosmérnöki kar. Újra osztották a „kártyákat”. Ebben az évben Harsányi István docens megalapította az Üzemi Tervgazdasági Tanszéket a Stoczek utcai épületben. 
Susánszky 
János

Harsányi tanszékére 1951-ben Boross Zoltán (1929-2009) tanársegédnek érkezett. Egy évre rá, 1952-ben adjunktusként csatlakozott a csapathoz a már vezetői gyakorlattal rendelkező Susánszky János (1923 -1999).

Harsányi István meghívására 1951-ben M. A. Dinyina szovjet professzornő Ipargazdaság Tanszéket alapított, ahová Máriás Antalt és Mandel Miklóst pályakezdő fiatal embereket vett fel.

Fáth János a tanszékalapító

Fáth János

A BME Gépészmérnöki Kar dékánja felkérte az akkor 31 éves Fáth Jánost, hogy vegye át Harsányi Istvántól az Üzemi Tervgazdasági Tanszéket, amit Ő első lépésben 1953-ban  megszüntetett, majd létrehozta  az 

Ipari Üzemgazdaságtan Tanszéket.  

Új emberek csatlakoztak a tanszékhez:


Páljános Gyula,
Régeni Lászlóné dr. Kancsár Gizella,
Tóth Godó István,
Szendrovits Zoltán,
Jancsók Ferenc, 

A tanszék előkészítette és az országban elsőként s 1956-ban beindította, a mai MBA képzés elődjét a másoddiplomás posztgraduális gazdasági mérnökképzést.


A forradalom végén az országból is távozott Páljános Gyula és Szendrovits Zoltán (1919-1999)Majd távozott Boross Zoltán és Mandel Miklós is.

A tanszékre került Klár János professzor (1906 -1972), Parányi György (1923-2008), Apró Imréné és Szántóné dr. Gáti Márta . Későbbiekben az oktatók tudományos minősítést szerzett, kandidátusok, akadémiai doktorok lettek.1959-ben Susánszky János docens a Miskolci Egyetemen lett iskolateremtő, s megalapította az Ipargazdaságtani Tanszéket. Az Ipari Üzemgazdaságtan Tanszék tapasztalatain kezdte el Borsodban a gazdasági mérnökképzést, majd 1964-ben létrehozta a Borsodi Vezető és Szervező Továbbképző Iskolát.

A 60-as évek, prosperitás és diverzifikáció



Kindler József
Kocsis József
A gazdasági mérnökképzés 1956-os megindítása óta a gazdasági mérnökire a fiatal gyakorló mérnökök tömegei jelentkeztek. 

Papp Ottó

Köztük volt az a négy rendkívül tehetséges már a gyakorlatban is bizonyított, s a harmincas éveit járó fiatalember, akik a kitüntetéses eredménnyel végeztek, és ez alapján 1962-ben felvételt nyertek a tanszékre:

Kindler József (1929-2010)
Kocsis József (1931-2021)
Papp Ottó
Seregi Ferenc

Az erősítésnek azonban nincs vége!

Ladó László

Asbóth Tibor
1963-ban érkezik a tanszékre kandidátusként, 44 évesen dr. Ladó László okl. közgazda, jelentős vezetői gyakorlattal, továbbá Asbóth Tibor, Fügedi Tamás mindketten okl. közgazdák, és pályakezdőként Szabó Gyula okl. gépészmérnök és Kiss István okl. villamosmérnök.

Szabó Gábor
A következő években nyert felvételt okl. közgazdaként Cságoly Ferenc, okl. gépész és gazdasági mérnökként Deli László, és friss vegyészmérnöki diplomával, a MAFC labdarúgó csapatában is jelentős érdemeket szerzett Szabó Gábor.

Többen távoztak is, így 1965-ben hivatalos kiküldetésben (ENSZ szakértőjeként), majd 1971-ben véglegesen maga Fáth János tanszékvezető.

A tanszékvezető váltás zökkenőmentes. A feladatot a helyettes, Harsányi István professzorként vette át, aki 1960-ban kandidátusi tudományos minősítést szerzett.

1968-ban iskolateremtőnek távozik Máriás Antal egyetemi tanár is a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemre. Később itt 1977-ben Ipari Üzemszervezési Tanszék vezetője lett. A mai Corvinuson lerakta a Vezetéstudományi Intézet alapjait.

1968. január 1-én az ország áttért az új gazdasági mechanizmusra.
A reform megvalósításban a tanszéknek jelentős szerepe volt. Ladó László vezetésével hatalmas munkát végzett Deli László és Kocsis József álló team. Tananyagokkal és előadásaikkal nagymértékben hozzájárultak a tanszék tekintélyének növeléséhez és országos ismertségéhez. A munkát nem győzték, további segítségre lett szükség.

A hatvanas évek végén jöttek a tanszékre Berény János okl. közgazda, Maczó Kálmán okl. gépész- és gazdasági mérnök adjunktusok. Továbbá fiatal tanársegédek felvételére is sor került, így okl. közgazda Berey András és Kéri Katalin, valamint Végh György okl. gépészmérnök, Szűts István, Erdősi Gyula okl. villamos mérnökök kerültek a tanszékre, valamennyi mérnök-oktató munkájuk mellett gazdasági mérnöki tanulmányokat folytattak. Mérnök végzettségű oktatók gazdasági mérnök diploma nélkül nem lehetett a tanszéknek tagja. Ennek hagyománya volt a tanszéken, aki nem tudta megszerezni a diplomáját és a doktorit annak nem volt jövője a tanszéken.

A szervező specialistaképzés megvalósítása


A tanszék életében a 70 évek hosszútávra meghatározóak voltak. Ladó László vezetésével a szervezés kutató - oktató műhelye jelentős eredményeket ért el.

Nahlik Gábor
A 70 évek elején kerül a tanszékre, Gyökér Irén, Kádár Katalin, Nahlik Gábor, Serfőző Mária, Farkas András, az évtized közepén Ferke János, Martinez Ferenc, Kasza Jenő, Bürchner Éva, Németh István, és Ráduly Zoltán, továbbá a munkatudományos megalapozást segítő vezetői gyakorlattal rendelkező Göndöcs Károly kandidátus docens.

Ezt az időszakot kitűnően, nagy alapossággal jellemzi Nahlik Gábor az Magyar Tudományos Akadémián tartott előadásában, Ladó László professzor úr 30 évre látott előre.




Részlet Ladó László önéletrajzából:

„1960-ban lehetőséget kapott, hogy meghívott előadói munkát vállalhasson a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) Gépészmérnöki Karának az Ipari Üzemgazdaságtan tanszékén, ahol a posztgraduális gazdasági mérnökképzésben könyvvitelt, gazdasági elemzést, valamint az adatfeldolgozó gépek és rendszerek tárgyakat tanította. 1963-ban meghívták a fenti tanszékre docensi beosztásba.”

„A BME-ben L.L. 1963-tól a graduális képzésben a hagyományos ipari üzemgazdaságtan, a posztgraduális gazdasági mérnökképzésben, a korában már kialakított tárgyait adta elő. Rendszeresen oktatott a BME Mérnöktovábbképző Intézet által szervezett tanfolyamokon.”


„1964-től kezdődően L.L. tudományos fórumokon szorgalmazta, hogy a műszaki felsőszintű képzésben a szervezési munka alapját is oktassák. 1968-ban ez szerény mértékben kezdett megvalósulni. Lényeges előrehaladás az 1971-1972-ben hozott, a vállalati munka és üzemszervezésről szóló felsőszintű határozatokkal következett be. A szervezési szakemberképzés rendszerének kialakításához szükséges rendeletek, képzési irányelvek tervezetének elkészítéséhez, majd a képzés megvalósulási folyamatának szemmel tartásához a Művelődésügyi Minisztérium külön, tárcaközi jellegű szervező szakemberképző bizottságot is létesített, illetve működtetett az 1980-as évekig. Vezetésével L.L.-t bízta meg. A különféle fórumok (minisztériumok, MTA, egyetemek) jóváhagyását megszerezve, 1973-ban (a fejlett ipari országok industrial engineering képzés több elemének figyelembevételével) megkezdődött a szervezési szakemberek képzése. A BME-n ez az új, Termelési Rendszer Szak létesítésével valósult meg, a 6. féléves diákok átirányításával. A szakmai képzés irányítója és a tananyag több tömbjének kidolgozója L.L. volt”

A nappali szervezőspecialista képzés közel 50 évfolyamot ért meg, amelyről “Az iskolateremtő Ladó László professzor” című könyv emlékezői és Maczó Kálmán egyetemi docens Dr. Ladó László Professzor Úrra emlékezve című írásában röviden beszámol. 

Ebben az időben több nagy jelentőségű könyv jelent meg:

1.Kindler József–Kiss István (szerk.): Rendszerelmélet. Válogatott tanulmányok. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1969
2.Ladó László- Deli László- Kocsis József: A komplex iparvállalati tervezés módszertana. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1971
3.Kindler József–Kiss István (szerk.): Rendszerkutatás. Válogatott tanulmányok. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1973
4.A szervezés időszerű kérdései.
(Ladó László sorozatszerkesztő). Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 1973
5.Englender Tibor – Harsányi István – Kovács Zoltán: Vezetői alkalmasság - vezetői készség Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1975
6.Kindler József - Papp Ottó: Komplex rendszerek vizsgálata. Összemérési módszerek. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1977
7.Ladó László: Szervezéselmélet és módszertan. A vezetés szervezési funkciója.
Budapest, 1979, 1980 és 1986

1976-ban az első szervezőspecialista évfolyamból a tanszéken „bemaradt” Kövesi János, aki a BME KISZ vezetőségében, és később a BME pártvezetőségében, sőt a BME nemzetközi osztályának vezetőjeként erősítette a tanszéki törekvéseket. Szabó Gábor Csaba a BME szakszervezeti titkár helyettese volt. Így a tanszék társadalmi támogatottsága jóval átlagon felüli volt.
1977-ben egy éves üzemi gyakorlat után jött a tanszékre a termelési rendszerszakosok közül elsőként Bálint Sándor, aki több évtizedes, hallgatói, tanársegédi és adjunktusi munkakapcsolatról, Ladó professzor úrtól tanultakról megható módon emlékezik.

A mérnök menedzserképzésre való felkészülés


A 80-as éveknek a tanszék kedvező előjelekkel indult. A kutatómunkák eredményeként több könyv és publikáció jelent meg, ezek néhány:
8.Ladó László: Teljesítmények és ráfordítások. Tervezés, mérés, értékelés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1981.
9.Erdősi Gyula: Innovatív csoportmunka és a szervezés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1982.
10.Kocsis József: Folyamatszervezés a gépiparban. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1983.
11.Szűts István: Módszerek a vállalati hatékonyság összehasonlító elemzéséhez. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1983.
12.Nahlik Gábor: Szociótechnikai gyártási rendszerek szervezése. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1983.
13.Bálint Sándor- Erdősi Gyula - Nahlik Gábor: Csoportos szellemi alkotó technikák. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1984.
14.Maczó Kálmán- Kasza Jenő: A gyártóeszköz-gazdálkodás tervezése és szervezése. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1984.
15.Erdősi Gyula- Ladó László: Környezetünk és a vállalati informatika. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1985.

Többen elkészítették kandidátusi disszertációjukat.

1983-ban megvédte kandidátusi értekezést Szabó Gábor Csaba, Erdősi Gyula, Nahlik Gábor, később Moszkvában és Leningrádban Németh István és Kéri Katalin. Úgy tűnt folyamatos lesz a tanszéki vezetői utánpótlása, azért is, mert a „tanszéki fiatalok” docensi pályázataik elnyeréséhez rendelkeztek tudományos minősítésekkel. Pályázat útján először 1984-ben Szabó Gábor Csaba kapott docensi kinevezést. A többiek is pályáztak, de a pályázatokat elutasították.


1984 -ben Ladó László elérte a 65 éves kort és lemondott a tanszékvezetésről.

1984 Kindler megírta elhíresült nyílt beszédét, amelyben a tanszék elmélyülni látszó vezetési válságáról írt. 1985-ben 72 éves korában váratlanul elhunyt 
Harsányi István egyetemi tanár.

A 80-as évek közepétől változatlanul folytatódik a fiatalítás, a legtehetségesebb szervezőmérnökök tanársegédként kerültek a tanszékre, Zámori Zoltán, Kapitány András, Papp László, Koltai Tamás, Fekecs Béla, és Nemeslaki András.
Nemeslaki András 
1986-ban távozik a tanszékről Göndöcs Károly, Kindler József és Szántó Sándorné, mindhárman docensek. Göndöcs Károly, a Szent István Egyetemen, Kindler József, a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen egyetemi tanár lett, Szántó Sándorné nyugdíjba vonult. Ezzel egy időben 1986-ban Németh István, Erdősi Gyula és Nahlik Gábor docensi kinevezést kaptak. Erdősi Gyula Ladó Lászlótól átvette a gépész csoport vezetését. 
Megoldódni látszott a tanszék vezetői válsága

.
A 15. sz. Tanszéki közlemény: Tanszéki kutatás-fejlesztési témák, módszerek és eredmények lezártak egy korszakot, amelynek eredményeit a kiadványban szereplő tanszéki oktatók érték el.

1986-ban Boross Zoltán professzort a BME gazdasági főigazgatója állása megtartása mellett félállásban megbízták a tanszék vezetésével is. 1987-ben megváltozik a tanszék neve, az új név: BME Vállalati Vezetés és Gazdaságtan Tanszék, amely elkerült a Gépészmérnöki karról a központi egységekhez. Egy korszak lezárult. 
1988-ban, 59 éves korában Boross Zoltán főállásban átvette a Tanszék vezetését. 

Emlékezet

A régiek Harsányi, a kicsit újabbak Ladó tanszéknek hívják még ma is, a mi tanszékünket. Vannak emlékkönyvek. Van emlék: nagyjaink.blogspot.com

A professzor munkatársai, az ő „nyája”, természetesen soha nem a főnök nevén nevezik a tanszéket, hanem egyszerűen csak a LadóTanszékről beszélnek.



Dr. Ladó László Professzor Úrra emlékezve

Professzor urat az 1960-as évek közepén, mint gazdasági mérnökhallgató ismertem meg. Hallgató társaimmal együtt gyorsan felfigyeltünk lenyűgöző tárgyi tudására, kulturált, elegáns előadásmódjára, finom, visszafogott humorára. Megkedveltük. 1969-ban kerültem a Tanszékre és ettől kezdve több évtizeden át Professzor Úr közvetlen munkatársa voltam. Ezekben az években a Tanszék gépészcsoportjának tagjaként (később vezetőjeként) számos, (vagy inkább számtalan) munkában, feladatban volt szerencsém Professzor Úrral együtt dolgozni (tananyagfejlesztések, gazdasági mérnökképzés, ipari munkák, Termelési tender szak… stb.) Emlékezetes évek voltak. A Termelési tender szak kiemelkedik az elvégzett feladatok sorából. A Tanszék életében is jelentős szerepet betöltő Szak, a Professzor Úr szakmai munkájának is jelentős állomása volt. Emlékszem rá, hogy az egyetemi kereteket messze meghaladó módon, hatalmas energiát és munkát fektetett az akkor kétségtelenül újszerű „Industrial Engineering” jellegű képzés elfogadtatására és megvalósítására. Sikerült, a képzés beindult. A BME gépészmérnöki karának keretei között 1976-1997-ig 22 évfolyam a Termelési rendszerszakon szerzett okleveles gépészmérnöki diplomát. Ma már jó szívvel megállapítható, hogy ez a 22 évfolyam a Tanszék és a Professzor Úr munkájának olyan eredménye volt, amely elismerést és minősített módon járult hozzá a Tanszék jó hírnevének gyarapításához. Az évfolyamok munkáját oktatóként is végig követhettem és külön szerencsémnek tartom, hogy az első évfolyamnak osztályfőnöke, a 22-ik évfolyamnak pedig (már a Professzor Úr nyugdíjba vonulása után) búcsúztató szakfelelőse lehettem.
Ladó Professzor Úrra emlékezve a Termelési rendszerszak érzelmileg olyan megkerülhetetlen történet, amit a közösen végzett munka tesz fájdalmasan szép emlékké.
Professzor Urat tiszteltem és szerettem! Tiszteltem, mint kitűnő szakembert, nagy tudású Professzort, szeretem, mint embert, munkatársat, főnököt. Sokat köszönhetek Neki, sokat tanultam Tőle. Emlékét a szívemben örökre megőrzöm.

Emlékezett: Dr. Maczó Kálmán
egyetemi docens


Időskori találkozások

1983-ban végeztem a Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki karának termelési rendszer szakán. Azon a szakon, amely akkor Magyarországon forradalmian újnak számított egy műszaki egyetemi karon. Lényege ugyanis az volt, hogy a konstrukciós és technológiai ismeretek mellett a termelőrendszerek működtetésének szervezési, gazdasági és humán vonatkozásaival is foglalkozott. A termelési rendszer szak az akkor a nyugat-európai és észak-amerikai egyetemeken már nagy népszerűségnek örvendő industrial engineering képzések hazai megfelelőjének tekinthető. A szak egyik hazai megteremtője és a Budapesti Műszaki Egyetemen annak sikeres megvalósítója Ladó László professzor volt.

            Az egyetem elvégzésekor Professzor Úr felajánlotta, hogy maradjak bent az általa vezetett Ipari Üzemgazdaságtan Tanszéken az akkor induló aspiránsképzés (TMB ösztöndíj) keretében. Ladó László professzorral az országban elsők között kezdtünk el foglalkozni egy napjainkban rendkívül fontos területtel, a termelő vállalatok sikeres működésének kiemelten fontos tényezőjével, a logisztikával. Professzor Úr témavezetésével sikeresen védtem meg 1989-ben „Az ipari anyagáramlás vizsgálata a logisztikai koncepció alapján” című műszaki kandidátusi értekezésemet. Az értekezés tartalma jól tükrözte a tanszéken általa megalapított industrial engineering típusú gondolkodást, a műszaki, gazdasági és szervezési vonatkozások együttes vizsgálatának szükségességét.

A tudományos munka mellett részt vettem az industrial engineering típusú képzés tartalmának fejlesztésében is. Kollégáim egy részével felosztottuk egymás között a több mint 2000 oldalas industrial engineering kézikönyv (Salvendy, G. (Ed.), Handbook of Industrial Engineering, John Wiley & Sons, Inc, 1992) egyes fejezeteit és abból készítettük azokat az új tananyagokat, amelyek ma már a hazai menedzsmentképzéseknek is nélkülözhetetlen alapjai közé tartoznak.

Az elmúlt években több neves európai és észak-amerikai egyetemet meglátogattam. Éveket dolgoztam külföldön a menedzsment és industrial engineering területen élvonalba tartozó egyetemeken. Azon alapoknak köszönhetően, amelyeket a termelési rendszer szakon egyetemistaként, majd az Ipari Üzemgazdaságtan Tanszéken aspiránsként majd oktatóként szereztem mindenütt egyenrangú szakmai partnerként fogadtak. Külföldön is legsikeresebbnek számító munkáim ahhoz, a mai elnevezéssel menedzseri számvitel (managerial accounting) területhez tartoznak, amelynek hazai elterjesztése szintén Ladó László professzor nevéhez kötődik. Generációk tanulták meg könyvéből (Ladó L., Teljesítmények és ráfordítások: Tervezés, mérés, értékelés, KJK, Budapest, 1981) az Ár-Költség-Fedezet- Nyereség (ÁKFN) számítás (break-even analysis), standard költségelemzés (cost-variance analysis), termék költségelemzés (activity based costing) alapjait.

Ma is azon a pályán haladok, amelyen 1983-ban - éppen 25 éve - Professzor Úr elindított. Egyetemi tanárként dolgozom a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Menedzsment és Vállalatgazdaságtan tanszékén. Ez a tanszék azóta ugyan nevét többször megváltoztatta, szervezeti átalakulásokon ment keresztül, az industrial engineering helyett inkább a menedzsment típusú képzések irányába fejlődött, mindezek ellenére generációk számára ma is egyszerűen csak Ladó tanszék néven ismert.

Nyugdíjba vonulása után Ladó professzor eltávolodott a tanszéktől. Közvetlen munkatársai közül néhányan időnként összeültünk vele egy esti beszélgetésre, vacsorára. Az ürügy gyakran az Ő születésnapja volt. Sajnos ezt néha elfelejtettük és csak azt vettük észre, hogy már megint milyen régen nem találkoztunk az „Öreggel”. Ezen időskori beszélgetéseken éreztem meg a legjobban azt, ami egy professzort igazán naggyá tesz. Ekkor már többségünknek nem volt szüksége szakmai segítségre. Nem azért találkoztunk vele, hogy kérjünk valamit, hogy tanácsot kapjunk, vagy ötletet valamilyen probléma megoldásához. Hanem azért, mert szükségünk volt a mai embertelen, arctalan és rohanó világban arra, hogy szellemét, bölcsességét és nyugalmát szívhassuk magunkba. Ezek a beszélgetések minden formális szakmai elismerésnél értékesebbek lehettek számára, és életre szóló meghatározó élmény számunkra, akik részesei lehettünk.



Budapest, 2008. október 16.

                                                                                 Koltai Tamás, egyetemi tanár

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

     Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék




10 megjegyzés:

  1. Kerekasztal-megbeszélések
    1968 után az új gazdasági mechanizmus elvi és módszertani megalapozása céljából a minisztériumok irányításában és szervezésében vezetőképző tanfolyamok indultak nagy számban. A résztvevők vezetői státusza szerint volt felső szintű, középső és vezető-utánpótlás tanfolyam. Minden minisztériumnak volt oktatási bázisa, de ez elmondható a nagyvállalatokról is: a GANZ-MÁVAG, a Magyar Alumíniumipari Tröszt (MAT), a Magyar Posta, a Tungsram Rt. stb. rendelkeztek vezetőképzővel. Ezekben egész évben folyt az oktatás. Ladó professzor és csapata ezeken a tanfolyamokon nem csak aktuális ismerteket közölt, hanem a tanfolyamok közben, de főleg a végén amolyan szakember-találkozót alakított ki, a kerekasztal-megbeszéléseken a résztvevők elmondhatták gondjaikat, problémáikat, sőt véleményeiket is az elhangzottakkal kapcsolatban. Itt fogalmazódtak meg azok a gyors igények, amelyek a közeljövőben megoldásra vártak. A több időt igénylő problémákat külön konzultáció keretében vitatták meg a résztvevők. Fontosak voltak ezek a szakmai viták, megbeszélések, mert nagymértékben segítették a tanszék kutató-, fejlesztőmunkájának kialakítását.
    A vállalathoz – sokszor az ebédlőbe – kihelyezett tanfolyamok előnye az volt, hogy a résztvevőknek közös volt a problémájuk. Megvolt bennük a „mi” tudat, ezért az oktatás együttgondolkodási folyamattá szerveződött, sok esetben hatékony vállalati átvilágítási eredményekkel. Ez a sikeres tanfolyami produkció általában megalapozta a további együttműködést a vállalatvezetéssel. A tanszék (KK-munkára) szervezési megbízásokat kapott. Nem egy ilyen volt a ’80-as évek tanszéki gyakorlatában. Ezeken a tanfolyamokon a helyi szakemberek is előadhattak. A tanfolyamok nagy részén az előadók felváltva szerepeltek. A professzor úr fogadtatta el a több előadós rendszert, hogy minél többen kapcsolódjanak be az új gazdasági mechanizmust előkészítő témákba. Természetesen kifelé másképpen indokolta: a komplex témát egy szakember képtelen exponálni, ebben többnek kell részt venni, hogy a felmerülő kérdésekre választ tudjanak adni. Abban az időben a tematikák súlyponti részei a komplex vállalati tervezés, a gazdaságossági számítások, a veszteségforrás-feltárás módszerei, később a szervezési modellek és résztechnikák voltak.
    Esettanulmányok
    A tanfolyamok több előadós levezetésének másik indoka az esettanulmányok feldolgozása volt. A tananyagok előadása után ún. esettanulmányok, vezetői játékok segítették a hallgatókat az elméletek megértésében. Az esettanulmányok kidolgozása a tanfolyamok előkészítése során Ladó vezetése mellett folyt. Itt is megkövetelte a precíz munkát. Jaj volt annak, aki elszámolta a példákat, őket kedvesen megdorgálta. A számításokat mindig személyesen ellenőrizte, a kész anyag csak engedélyével mehetett a sokszorosítóba. Az esettanulmányok didaktikus módon épültek fel. Mindegyikben volt „gondolati verem”, a régi, a hagyományos szemlélet. A régibe a hallgatóság mindig „belezúgott”, innen kellett kivezetni őket, rámutatva a modern gondolkodásra. Ez a tanulási folyamat mindenkinek emlékezetes maradt. A cél az volt, hogy a hallgatóság előtt világossá váljon, eddig mennyire helytelenül érveltek, hogy a hagyományos gondolkodás mennyire félrevisz, és persze, ami a lényeg, hogy a régin mennyi pénzt veszítenek. Ez nagyszerű találmány volt! A tanfolyamok zárásaként, mintegy összegzésként került sor a versengő kiscsoportok, a mini-„vállalatok” beszámolóira.

    VálaszTörlés
  2. Tanszéki Közlemény 15. szám
    Tanszéki kutatás-fejlesztési témák, módszerek és eredmények
    Budapest
    1987
    A Tanszéki Közlemény összeállításában részt vettek:

    Dr. Boross Zoltán egyetemi tanár, tanszékvezető
    Dr. Ladó László egyetemi tanár
    Dr. Erdősi gyula egyetemi docens
    Dr. Nahlik Gábor egyetemi docens
    Dr. Szabó Gábor Csaba egyetemi docens
    Dr. Bálint Sándor egyetemi adjunktus
    Dr. Farkas András egyetemi adjunktus
    Dr. Ferke János Károly egyetemi adjunktus
    Dr. Kasza Jenő egyetemi adjunktus
    Dr. Kövesi János egyetemi adjunktus
    Dr. Maczó Kálmán egyetemi adjunktus
    Dr. Romhányi Gábor egyetemi adjunktus
    Koltai Tamás egyetemi tanársegéd

    Tartalomjegyzék

    Tanszéki kutatás-fejlesztési témák, módszerek és eredmények
    A Tanszék dolgozóinak névsora
    Előszó

    I.Célkitűzések és feladatok
    1. A társadalmi megújulás szükségessége
    2. Új vállalatvezetési koncepció és gyakorlat kialakítása
    3. A Menedzsment Innovációs Park (MIP) létrehozása
    II.Kutató-fejlesztő tevékenységünk
    1. Innovációs menedzsment
    1.1 Az innovációs „helyzet” átvilágítása és előkészítése
    1.2 Innovációs stratégia kidolgozása- stratégiai tervezés
    1.3 Innovációkutatás
    1.4 Döntéselőkészítés, döntés és kockázatelemzés
    1.5 Az innováció megvalósítása (az új realizálása)
    1.6 Az innováció informatikai támogatása
    2. A termék- és technológia (műszaki) innováció szervezése
    3. A szervezeti struktúra korszerűsítése
    4. Termelési rendszerek szervezése, diagnosztizálása, innovatív jellegének kialakítása és irányítása
    4.1 Gyártási rendszerek diagnosztizálása
    4.2 A logisztika szerepe a termelési rendszerek hatékony működtetésében és irányításában
    4.3 A gyártóeszköz-ellátó rendszerek innovációja
    4.4 Integrált gyártórendszerek szervezése
    4.5 Minőségszabályozási rendszerek létrehozása
    4.6 Termelési rendszerek megbízhatóság alapú irányítása, szervezése
    5. Vállalati alkalmazott informatikai rendszerek kiépítésére projekt-teamek kialakítása és menedzselése
    III.Módszerbank
    1.A tanszéken kifejlesztett főbb eljárások
    1.1 Vállalati átvilágítás
    1.2 Szcenárió technika
    1.3 Az Innoplan eljárás
    1.4 Információs piac
    1.5 A teljesítmények, hozamok (az elmaradó hozamok) újszerű számítása, különös tekintettel az időtényezőkre
    1.6 Az FDM (Forgalmi Diagramok Módszere)
    2.Alkalmazott módszerek
    IV. A témákat feldolgozó jelentősebb szakkönyvek (1977-től 1987-ig)








    A Tanszék munkatársainak névsora (1987. augusztus)

    Dr. Boross Zoltán egyetemi tanár, tanszékvezető
    Dr. Ladó László egyetemi tanár
    Dr. Erdősi Gyula egyetemi docens
    Dr. Kocsis József egyetemi docens
    Dr. Nahlik Gábor egyetemi docens
    Dr. Németh István egyetemi docens
    Dr. Szabó Gábor Csaba egyetemi docens
    Dr. Bálint Sándor egyetemi adjunktus
    Bürchner Istvánné dr. egyetemi adjunktus
    Cserné dr. Tóth Judit egyetemi adjunktus
    Dr. Csomó László egyetemi adjunktus
    Deli László egyetemi adjunktus
    Dr. Farkas András egyetemi adjunktus
    Dr. Ferke János Károly egyetemi adjunktus
    Gyökér Irén egyetemi adjunktus
    Dr. Kádár Katalin egyetemi adjunktus
    Dr. Kapitány András egyetemi adjunktus
    Dr. Kasza Jenő egyetemi adjunktus
    Dr. Kövesi János egyetemi adjunktus
    Dr. Maczó Kálmán egyetemi adjunktus
    Dr. Martinez Ferenc egyetemi adjunktus
    Dr. Papp László egyetemi adjunktus
    Dr. Papp Ottó egyetemi adjunktus
    Dr. Romhányi Gábor egyetemi adjunktus
    Gyulai Tibor egyetemi tanársegéd
    Koltai Tamás egyetemi tanársegéd
    Óhegyi Katalin egyetemi tanársegéd
    Zámori Zoltán egyetemi tanársegéd
    Pálossy László tudományos segédmunkatárs
    Poldauf László műszaki-gazdasági ügyintéző
    Fekecs Béla tudományos ösztöndíjas
    Nemeslaki András tudományos ösztöndíjas
    Dr. Ránky Miklósné könyvtáros
    Ádám Miklósné főelőadó
    Borsós Piroska főelőadó
    Horváth Ágnes előadó
    Répászkyné Decs Teréz előadó
    Selmecziné Lossonczy Györgyi előadó

    VálaszTörlés
  3. Harsányi István (Bp., 1913. márc. 9. – Bp., 1985. okt. 3.): közgazdász, egyetemi tanár, a közgazdaságtudomány kandidátusa (1961). Az érettségi megszerzése után irodai munkát vállalt, majd 1936-ban beiratkozott a József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egy.-re. Itt 1940- ben közgazdász oklevelet, 1941-ben egy.-i doktori oklevelet is szerzett. 1933-1938 között a Magy. Ipar és Kereskedelmi Rt.-nél volt tisztviselő, 1938-tól 1945-ig az INDORG Pszichotechnikai Intézetlaboratórium vezetőjeként a korszerű üzemszervezés kérdéseivel foglalkozott. 1945-től 1947-ig belügyminiszteri biztosként tevékenykedett a JOINT szociális intézménynél. 1947-1949 között a Munkatudományi és Racionalizálási Int. ig. h.-e, ekkor meghívták a műszaki egyre, ahol 1949-től 1953-ig az üzemi tervgazdasági tanszék vezetője, majd 1953-tól 1965-ig az ipari üzemgazdaságtan tanszék tanszékvezető docense volt. 1965-ben tanszékvezető egy.-i tanárrá nevezték ki, ebben a minőségben vett részt az egy.-i oktató és kutató munkában haláláig. Jelentős érdemeket szerzett a villamosmérnöki szervező szakmérnöki szak tantervének kialakításában. Fő érdeklődési területe a vezetéselmélet tárgyköre volt. – F. m. Üzemi tervgazdálkodás (Bp., 1950); Gépgyárak tervezése, szervezése (Bp., 1955); Iparvállalatok vezetése, tervezése, szervezése (Szerk, Bp., 1955); Üzemgazdaságtan (Bp., 1958); A szervezés és vezetés tudományos alapjairól. Irányzatok-iskolák (Bp., 1974); A vállalati vezetéselmélet és módszertan (Bp., 1983); A tőkés gazdálkodás új szervezeti formál (Bp., 1983). – Irod. Dr. H. I. 1913-1985 (Jövő Mérnöke, 1985. okt. 25.).

    VálaszTörlés
  4. Harsányi István közgazdász, a szervezés-vezétéstudomány egyik hazai megalapozója 100 évvel ezelőtt, 1913. március 9-én született.

    Elméleti tanulmányait a József Nádor Közgazdaságtudományi és Műszaki Egyetemen folytatta. A második világháború idején munkaszolgálatos volt Ukrajnában és Borban. 1946-ban alapította meg és lett főszerkesztője a Többtermelés című folyóiratnak, amely később is folyamatosan megjelent, 1957-től Ipargazdaság, majd Gazdaság, Vállalkozás, Vezetés, végül kis szünet után 2010-től Gazdaság, Verseny, Vezetés címmel. Igazgatóhelyettese volt az 1947-ben létrehozott Munkatudományi és Racionalizálási Intézetnek és 1949-ben a Budapesti Műszaki Egyetem professzoraként megalapította az Üzemi Tervgazdaságtan tanszéket, amely később Ipari Üzemgazdaságtan tanszék, majd az 1990-es évek óta Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék néven működik. Ezt a tanszéket vezette, illetve itt oktatott haláláig.
    Mérnökgenerációk sora tanulta tőle az alapvető szervezési, vezetési ismereteket. Az ötvenes évek közepén létrehozta a posztgraduális mérnökképzést, 1974-ben a szervező-szakmérnök képzést és számos további menedzserképzési formával gazdagította az egyetemi oktatást.
    Alapító tagja és társelnöke volt a Szervezési és Vezetéstudományi Társaságnak, alapító tagja a Magyar Tudományos Akadémia Ipargazdasági Bizottságának, tagja és vezetője számos Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége (MTESZ) munkabizottságnak. Különösen fontosnak tartotta a nemzetközi együttműködést és az iparral való közvetlen kapcsolatot, az általa vezetett tanszék és a nagy iparvállalatok között (Ikarus, Orion stb.) folyamatos volt a szakmai kapcsolat. Tudományos munkásságát számos cikk, előadás, és általa kezdeményezett Konferencia jelzi. Számos Egyetemi jegyzete segítette a tanulókat: Gépgyárak tervezése, szervezése jegyzetsorozat (1953), Ipargazdaságtan, Fejezetek az iparvállalatok tervezési, szervezési és vezetési témaköreiből. Könyvei közül kiemelkednek A mérnök technikusok munkájáról, társadalmi, anyagi helyzetükről (1961), valamint a Vezetői alkalmasság, vezetői készség (1974) című munkái. Az Akadémiai Kiadó által 1975-ben kiadott és a 21. század elején is alapműnek számító A szervezés és vezetés tudományos alapjairól című könyvében már külön fejezetben foglalkozott a polgári iparvezetés tudományos alapjaival, és hazánkban elsőként írt a „komputer a vezetésben" kérdésköréről. Kortársait megelőzve kezdett foglalkozni a szellemi munka értékeivel, a tudományos kutatás és fejlesztés elvi módszertani kérdéseivel és vezette be a számítástechnikai oktatást.
    Élete utolsó napjaiban is dolgozott, A kreativitás és az innováció a vállalati vezetésben elnevezésű konferenciát készítette elő, amelynek megnyitóját már nem érte meg. 1985. október 3-án halt meg Budapesten.
    Emlékére az 1991-ben életre hívott közhasznú Manager Képzés Alapítvány Harsányi István-díjat hozott létre, a műszaki, a gazdasági és a természettudományi felsőfokú intézményekben tanuló hallgatók innovációs menedzsment tudásának elismerésére, illetve fejlesztésére. A díjat évente adják át.

    VálaszTörlés
  5. Gruber József, Gépészmérnöki kar

    Gruber József

    Gruber József (Korompa, 1915. november 5. – Budapest, 1972. november 26.) gépészmérnök, egyetemi tanár, a műszaki tudományok doktora (1964); tanszékvezető, dékán, a Műegyetem rektora.

    Gépészmérnöki oklevelét a József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen szerezte. A Ganz-gyár Diesel- és benzinmotor-próbaállomásán kezdte pályáját, majd a Műszaki Egyetem Aerodinamikai Intézetének adjunktusa lett 1947-ig. Műszaki doktorátust szerzett 1944-ben, majd a 1947-től Zuglói Gépgyár tervezőmérnöke lett. 1950-ben intézeti tanár a Műszaki Egyetem aerodinamikai tanszékén, 1951-től haláláig pedig az átszervezett Áramlástan Tanszék vezetője volt. Ezzel párhuzamosan betöltötte a gépészmérnöki kar dékáni (1953–55), majd az egyetem rektori tisztét (1961–63) is. Az MTA áramlás-technikai tanszéki munkaközösségének vezetője volt annak megszervezésétől kezdve. Rendszeres kutatómunkát indított meg a radiális átömlésű járókerekek elméletének létrehozásának céljából. Az álló és forgó lapátrácsok közötti áramlás korszerű matematikai eszközökkel történő leírása az ő nevéhez fűződik, ezen elméletét kiterjesztette az összenyomható közegekre is. Vizsgálatsorozata, melyet az efféle járókerekek lapátjain kialakuló határréteg megismerésének érdekében indított, nemzetközi érdeklődést és elismerést váltott ki. Tagja volt 1960-tól a Gesellschaft für Angewandte Mathematik und Mechanik nemzetközi társaságnak, valamint az International Union of Theoretical and Applied Mechanics Magyar Nemzeti Bizottságának.


    Vágó Artúr, Villamosmérnöki kar

    Vágó Artúr
    Budapest, 1896. aug. 12. - Budapest, 1970. nov. 13.
    Gépészmérnök, egyetemi tanár
    Tanulmányait 1914-ben kezdte meg a budapesti műegyetem. gépészmérnöki karán. 1916-ban katonai szolgálatra hívták be, 1917-ben orosz fogságba esett és csak 1921-ben került haza. Oklevelét 1925-ben szerezte meg. Pályáját az Egyesült Izzólámpagyár mechanikai osztályán kezdte, ahol vasúti biztosító berendezések és távbeszélőközpontok tervezésében vett részt. 1928-ban a Standard Villamossági Rt.-ban dolgozott, mint mérnök, cégvezető főmérnök. A különböző alközpontok fejlesztési osztályát vezette, ő irányította az alközpontok szerelési munkáit, valamint a külföld számára készülő központok gyártását. 1950-ben a Távközlési Kutató Intézet távbeszélőtechnikai osztályának vezetője lett. Ugyancsak 1950-től kezdve oktatott az Állami Műszaki Főiskolán, 1951-től a BME-en meghívott előadó. 1951-től tanszékvezető egyetemi tanár a vezetékes híradástechnikai tanszéken. A villamosmérnöki karának dékánja volt 1951 és 1954 között. Több éven át vezette a TIT budapesti szakosztályát.

    Vörös Imre, rektor BME

    Vörös Imre (Győr, 1903. szeptember 25. - Budapest, 1984. augusztus 24.) gépészmérnök, egyetemi tanár


    A budapesti József Műegyetemen 1926-ban gépészmérnöki, 1936-ban a József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen doktori oklevelet szerzett. 1926-1934 között a műegyetem több tanszékén volt tanársegéd, közben 1929-30-ban 14 hónapos tanulmányutat tett Smith Jeremiás-ösztöndíjjal az USA-ban. 1934-1939 között a MÁVAG konstruktőre. 1947-49 között az Állami Műszaki Főiskola alapító igazgatója. 1949-50-ben a Budapesti Műszaki Egyetem Gépész- és Vegyészmérnöki Karának dékánja, 1950-1954 között rektora.

    A harmincas években több jelentős találmánya volt. Egyetemi professzorként a gépelemek mérési laboratóriumát fejlesztette ki, és a műanyag fogaskerekek számos elméleti és gyártási problémáját oldotta meg, tankönyvsorozatot írt.

    VálaszTörlés
  6. A „Termelési rendszer” szakirány tanterv javaslata

    Előszó
    Társadalmi, gazdasági kibontakozásunk programja fokozott mértékben kívánja előmozdítani a korszerű technikai, vezetési, szervezési ismeretek átvételét, honosítását, továbbfejlesztését. A kormány a gazdasági kibontakozás alapvető feltételének tekinti a munkafolyamatok jobb megszervezését, a munkakultúra emelését. A tudás felértékelődése a termelőerők fejlődésében az alkotó embert és a magasan kvalifikált munkát állítja középpontba. A tudományos ismeretek és a műszaki szakértelem fokozódó aktivizálása, az egyéni és kollektív kezdeményezések dinamizálása megköveteli a rendszerelmélet, az inter – (vagy multi -) diszciplináris közelítésmód érvényre juttatását.

    Tanszékünk az interdiszciplináris ismeretekre épülő szakmák fontosságát Harsányi István Professzor vezetésével már korán felismerte, és közel negyven éves munkájával ezek kialakulását segítette elsősorban azzal, hogy a műszaki diszciplínákra építve ma minden nappali mérnökhallgatónak oktatja „Vállalati rendszer és gazdaságtan”, továbbá a „Vezetés és szervezés” című tárgyakat a Gépész-, a Vegyész és a Villamosmérnöki Karokon.

    Posztgraduális formában három évtizede folyik a gazdasági mérnök képzés. A gazdasági mérnökképzésen belül több ágazatot hoztunk létre, a jövő évtől tervezzük gazdasági mérnökeink szervezett továbbképzésének megvalósítását a Továbbképző Intézet keretei között.

    A Tanszék kezdeményezésére 1974-ben a Villamosmérnöki Karon „szervező szakmérnök szak” indult. E képzés keretében – a Kar sajátosságaiból adódóan kiemelt jelentőségű a számítástechnika, a matematika vállalati szervezésben és vezetésben való alkalmazásának oktatása. A képzés korszerűsítése, továbbfejlesztése Papp Ottó adjunktus vezetésével (aki kezdettől a szak érdemi felelőse), Kocsis József docens, villamosmérnök kari csoportvezető irányításával folyamatban van.

    Az 1973/74. tanévben új oktatási feladatot jelentett a Gépészmérnöki Karon a termelési rendszerszak megindulása, amelynek kialakításában tanszékünk – elsősorban Ladó László egyetemi tanár és Szánthó Sándorné docens – kezdeményező szerepet töltött be.

    Az új szak specialitása volt, hogy az általános képzés keretében közel azonos arányban jelentek meg a konstrukciós, a technológiai és a gazdasági-szervezési jellegű tantárgyak.
    Sok vonatkozásban hasonló jellegű a Vegyészmérnöki Karon az 1974/75. tanévben indult szervezőmérnök szak. E szakon a képzés célja olyan okleveles vegyészmérnök szakemberek képzése, akik megfelelő gyakorlat után képesek a vegyipari rendszerek működésével, tervezésével, szabályozásával, fejlesztésével és átfogó irányításával kapcsolatos műszaki – szervezési munkák ellátására. A szervező vegyészmérnökképzés koncepciójának és tantervének kidolgozásában Kindler József és Szabó Gábor docensek vállaltak jelentős részt.

    Tanszékünk a fenti eredmények bázisán, az előbbiekben vázolt társadalmi igények kielégítése érdekében a Gépészmérnöki Kar oktatási reformjának megvalósításában aktív szerepet vállalt és a korábbi termelési rendszerszak képzési célkitűzéseinek, tananyagának továbbfejlesztésére, az új szakirány és ezen belül fakultációk kialakítására törekszik. E törekvésünket, vállalkozásunkat mutatja be kiadványunk.

    Budapest, 1988. július hó 13.
    (Boross Zoltán)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A munkánkat bemutató közlönyben Boross Zoltán arra sem veszi a fáradságot, hogy egy oldalt írjon új munkahelyén a munka előzményeiről. Nem, veszi Harsányi István 1974-Ben írt gondolatait, amelyek messze nem voltak a valóságnak megfelelőek!

      Az elkeseredés és a jövőtől való félelem egyvelege volt bennünk.
      Én ezt keményen szóvá tettem, ahogy 25 év távlatában is.

      Törlés
  7. Mélyen megalázó és sértő volt Boross Zoltán első szereplése a tanszéken.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Azért volt mélyen megalázó és sértő Boross Zoltán, mert a munkánkat bemutató közlönyben Boross Zoltán arra sem veszi a fáradságot, hogy egy oldalt írjon új munkahelyén a munka előzményeiről. Nem. Senkit nem kérdez meg. Cselekszik! Veszi Harsányi István 1974-Ben írt gondolatait, amelyek messze nem voltak a valóságnak megfelelőek!
      Tudtuk, hogy Boross Zoltánnak életében 17 munkahelye volt. Sehol nem volt sokáig. Vajon várhatóan utolsón mit fog tenni, ha senkit nem kérdez meg, és így cselekszik, egyáltalán nem köruültekintően!

      Törlés